COMUNICACIONS

CONVOCATÒRIA D'ENVIAMENT DE COMUNICACIONS*

PROPERAMENT

LÍMIT D'ENVIAMENT DE COMUNICACIONS*

 

19 DE MAIG DE 2025

*Per a qualsevol pregunta o incident, poseu-vos en contacte amb la Secretaria Tècnica a congresos@semfyc.es

NORMES DE COMUNICACIONS

  • Només s’admetran les comunicacions enviades a través de la plana web del congrés. 

  • Els autors hauran de registrar-se a la plataforma per poder constar com autor de la comunicació.

  • El nombre màxim d’autors serà: 
    • Per a comunicacions d’investigació: màxim 6 autors (es podran incloure sis autors individuals o bé 5 autors individuals i un grup col·laboratiu). 
    • Per a comunicacions d’experiències i experiències docents: màxim 4 autors. 
    • Per a casos clínics: màxim 4 autors. Un mateix autor només podrà ser primer autor de 2 casos clínics i participar com autor en un màxim de 3 casos. 
    • Per a Treballs de Fi de Residència: màxim 4 autors. 
    • Per a Treballs de Fi de Grau: màxim 4 autors (tots han de ser alumnes del Greu de Medicina. Els tutors no constaran com autors).

 

  • En cas que la comunicació sigui acceptada, almenys un dels autors ha d’inscriure’s al congrés per a poder presentar-la i rebre el corresponent certificat.

  • Únicament s’acceptaran treballs i comunicacions que no hagin estat publicats anteriorment, ni presentats a activitats científiques prèvies, ni a cap altre mitjà (les defenses de tesi doctorals pertanyen a l’àmbit acadèmic, pel que no poden considerar-se publicacions o comunicacions científiques). 

  • Els resums poden enviar-se en català. 

  • No s’admetran quadres, taules, figures ni gràfics al resum. 

  • S’inclouran tres paraules clau, utilitzant termes del Medical Subject Headings de l’Index Medicus. No s’acceptaran paraules clau inventades. 

  • NO S’HA D’INDICAR LA PROCEDÈNCIA DE L’ESTUDI al títol, ni al text del resum. Cal evitar al·lusions que permetin localitzar o identificar les persones o centres concrets on s’ha realitzat l’estudi. Excepcionalment es pot citar la procedència si això forma part de l’objectiu de l’estudi; en aquest cas, no saber-ho faria impossible avaluar la comunicació (per exemple, si cal comparar països o comunitats autònomes). Indicar dades que permetin identificar la procedència o els autors de l’estudi podrà ser motiu de rebuig de la comunicació. 

  • Si té finançament extern, cal citar l’origen del mateix. 

  • En els casos clínics, experiències i experiències docents en els que participin pacients, serà obligatori disposar de l’autorització dels pacients per fer ús de la informació clínica de l’estudi. No s’acceptaran casos clínics que no disposin d’aquesta autorització (de no disposar de l’autorització, la CAMFiC s’eximeix de tota responsabilitat davant de possibles reclamacions de tercers). 

  • El formulari disposa d’un camp on s’haurà d’indicar si els pacients han atorgat -o no- la seva autorització per fer ús de la informació clínica a l’estudi. 

  • Per a qualsevol comunicació, els autors hauran de decidir el tipus de treball i l’àrea temàtica. 

  • No es pot utilitzar noms comercials de fàrmacs, s’hauran de nomenar pel nom de la molècula. 

  • Si s’utilitzen abreviatures, la primera menció s’haurà d’incloure entre parèntesi a continuació del terme complet. 

  • A totes les comunicacions enviades se’ls adjudicarà un número de comunicació (ID) que serà necessari per consultes posteriors. 
    • IMPORTANT: la comunicació només s’haurà enviat correctament si reben un e-mail amb el títol i el número de ID assignat a la comunicació. 

  • Serà possible modificar el text de la comunicació i afegir autors durant tot el període d’enviament de comunicacions. Només podrà realitzar modificacions l’autor que enviï la comunicació. No s’acceptaran modificacions una vegada tancat el període d’enviament. 

  • El Comitè Científic assignarà la forma de presentació (oral/pòster) per a la millor organització del congrés. També podrà decidir incloure la presentació en altres activitats del congrés, taules, debats, etc., segons l’interès de la comunicació. 

  • L’enviament d’una comunicació al Congrés de la CAMFiC pressuposa l’acceptació íntegra d’aquesta normativa. 

  • L’enviament de comunicacions implica la cessió de drets  d’autor a la CAMFiC i el consentiment per a la seva publicació als Mitjans dels que disposa la Societat. Totes les comunicacions acceptades i que compleixin la normativa de presentació corresponent són susceptibles de ser publicades digitalment (BUTLLETÍ D’ATENCIÓ PRIMARIA DE CATALUNYA, ISSN 2013-0422). 

  • Els autors hauran d’accedir al apartat de consulta de comunicacions de la plataforma amb el seu usuari (DNI) i contrasenya. Les resolucions no s’enviaran per e-mail.  

TIPUS DE COMUNICACIONS

El en Congrés de la CAMFiC s’acceptaran els següents tipus de comunicacions:

RESULTATS D’INVESTIGACIÓ

Màxim 6 autors individuals o 5 autors individuals i un grup col·laboratiu.  Cal presentar un resum estructurat de màxim 300 paraules, que ha de tenir els següents apartats: 

RESULTAT D’INVESTIGACIÓ QUANTITATIVA  RESULTAT D’INVESTIGACIÓ QUALITATIVA 
  • Objectiu 
  • Material i mètodes: disseny, àmbit de realització i nivell d’atenció sanitària, criteris de selecció, nombre de subjectes inclosos, nombre de subjectes que responen i abandonaments, intervencions (si procedeix), variables i mètodes d’avaluació de la resposta, anàlisi estadística, limitacions i aspectes legals. 
  • Resultats 
  • Conclusió
  • Objectiu 
  • Pacients i mètodes: descripció del mètode utilitzat i de la seva contextualització temporal, espai on s’ha realitzat i marc o nivell d’atenció sanitària, criteris de selecció i procés de captació, disseny mostral, tècniques de recollida de la informació, mecanismes de garantia de saturació de la informació, estratègia, marc teòric de l’anàlisi, limitacions de l’estudi i aspectes ètics i legals. 
  • Resultats: principals troballes i conceptes identificats, categories construïdes, interpretació i relació amb el marc conceptual. 
  • Conclusió

NOTA: els títols dels apartats no computen en el número total de paraules. 

PROJECTES D’INVESTIGACIÓ

Màxim 6 autors individuals o 5 autors individuals i un grup col·laboratiu. Cal presentar un resum estructurat de màxim 500 paraules, que ha de tenir els següents apartats: 

  • Objectiu 
  • Material i mètodes: disseny, àmbit de realització i nivell d’atenció sanitària, criteris de selecció, nombre de subjectes inclosos, nombre de subjectes que responen, intervencions (si procedeix), anàlisi estadística. 
  • Aplicabilitat dels resultats esperats 
  • Aspectes eticolegals  
  • Finançament 

NOTA: els títols dels apartats no computen en el número total de paraules. 
 
IMPORTANT: Les comunicacions d’investigació realitzats amb humans (amb o sense intervenció), han de compta amb la sol·licitud i/o de l’autorització del comitè d’ètica d’investigació (CEI) corresponent o de la comissió d’investigació (CI) de la institució corresponent, si no existís CEI en el Àrea Sanitaria. Es citarà autorització del CEI corresponent i el codi de protocol. 

EXPERIÈNCIES

Màxim 4 autors.

El grup de comunicacions sobre experiències ofereix l’oportunitat de presentar experiències noves de tipus organitzatiu, assistencial o de qualsevol altra esfera que, pel seu plantejament o pels seus resultats, poden ser d’especial interès per als assistents al congrés o per al conjunt dels metges de família o de l’organització sanitària on realitzem la nostra tasca. No hem de confondre una experiència amb un estudi de recerca quantitatiu/qualitatiu.  

El resum de màxim 300 paraules inclourà els següents apartats: 

  • Objectius de l’experiència 
  • Descripció de l’experiència
  • Conclusions  
  • Aplicabilitat 

NOTA: els títols dels apartats no computen en el número total de paraules. 

EXPERIÈNCIES DOCENTS

Màxim 4 autors.

Es tracta de presentar aquelles experiències docents de la Medicina Familiar i Comunitària que aporten una visió nova al treball d’aquesta àrea. Per exemple: experiències innovadores en estratègies docents, dissenys i avaluació de competències, autoavaluació del resident, formació en l’àmbit de l’Equip d’Atenció Primària, formació en el grau de Medicina de Família, etc.

El resum de màxim 300 paraules ha d’incloure els següents apartats:

  • Objectius de l’experiència 
  • Descripció de l’experiència 
  • Conclusions 
  • Aplicabilitat

NOTA: els títols dels apartats no computen en el número total de paraules. 

CASOS CLÍNICS DES DE LA MIRADA DEL METGE/SSA DE FAMILIA

Màxim 4 autors.

La comunicació de casos clínics se centrarà en pacients atesos a l’àmbit de la Medicina de Família, fonamentalment a l’Atenció Primària, als que s’ha realitzat un seguiment i establert un diagnòstic, compartit o no amb el nivell hospitalari, però en el que la labor del metge de família sigui rellevant.

Els casos clínics enviats per a la valoració del Comitè Científic podran referir-se als diversos aspectes de la feina del metge de família: ús de raonament clínic, maneig de la incertesa, actuació davant signes o símptomes d’alarma, necessitat d’abordatge biopsicosocial en diferents contexts, atenció longitudinal, activitats de prevenció i promoció de la salut, comunicació metge-pacient, problemes ètics, etc.

El resum, de màxim 300 paraules, ha de contenir els següents apartats:

  • Àmbit del cas: Atenció Primària, serveis d’urgències, atenció domiciliària, àmbit rural. 
  • Motius de consulta. 
  • Història clínica: 
    • Enfocament individual: antecedents personals, anamnesi, exploració, proves complementàries, etc. 
    • Enfocament familiar i comunitari: estudi de la família i de la comunitat (si fos necessari). 
    • Judici clínic, diagnòstic diferencial, identificació de problemes. 
    • Tractament i plans d’actuació. 
    • Evolució 
  • Conclusions (i aplicabilitat per a la Medicina de Família). 

NOTA: els títols dels apartats no computen en el número total de paraules.